Pomarkun 4H-kerho

Piikaflikkoja ja plankkukuormia

(Teksti lainatu Pomarkun kotiseutukirjasta)

"Yhdysvalloista alkunsa saanut 4H-toiminta alkoi Veikasjärvellä 1930-luvulla maatalouskerhon muodossa. Muualla Pomarkkuun se levisi 1950-luvulla, Vilkkaana käynnistynyt toiminta opetti tietoja ja moninaisia kädentaitoja, jotka olivat erityisen tärkeitä juuri sodanjälkeisinä pulavuosina. Kuusikymmentäluvun alussa kerhon toiminta laantui, kunnes se elvytettiin vuonna 1974. Tuolloin poliittisesti sitoutumaton naapurijärjestö Pomarkun 4H-yhdistys rekisteröitiin. Järjestön tarkoituksena on kouluttaa jäseniään yrittäjyyteen, ympäristönhoitoon, yhteistyöhön ja kansainvälisyyteen. Maa-ja metsätalouden lisäksi nuorille opetetaan kädentaitoja puutarhatalouden, kotitalouden sekä käsitöiden parissa. Lisäksi heitä kannustetaan ympäristönsuojeluun järjestämällä esimerkiksi kierttätystalkoita. Pomarkussa on toiminut 1990-luvulla eri puolilla pitäjää yhteensä kuusi itsenäistä kerhoa, joilla on ollut 7-18- vuotiaita jäseniä yhteensä 135. Kerhoiltojen sisällöt ovat vaihdelleet peleistä ja leikeistä ruuanlaittoon ja leivontaan. Nuorisolle on lisäksi tarjolla monenlaisia kursseja, kilpailuja, ja leirejä. 4H-toiminnan merkittävä tehtävä on ollut 17-28-vuotiaiden työllistäminen työministeriön projektivaroina".

Ohjaajan tarina

Kirjan tekstistä huomaa sen, että Pomarkussa 4H-yhdistystoiminta on välillä päässyt laantumaan ja se on lopetettu. 1974 vuonna 4H- kerhotoiminta on jälleen elvytetty käyntiin, kunnes vuoden 2015 lopussa yhdistytoiminta lopetettiin kokonaan.

Vuonna 2019 aloitettiin elvyttämään jälleen 4H-toimintaa Pomarkussa. Tälläkertaa ei perustettu suoraan uutta yhdistystä vaan aloitettiin toiminta Siikaisten 4H-yhdistyksen alaisuudessa. Nyt kolme vuotta myöhemmin kerhotoiminta Pomarkussa jatkuu ja mukana toiminnassa on ollut hyvinkin aktiivisia lapsi perheitä.

"Tanja Raukola kirjoitti". On ilo olla mukana 4H-toiminnassa aikuisohjaajana ja saada jäälleen Pomarkkuunkin aktiivista kerhotoimintaa lapsille-ja nuorille. Hienointa oli saada startata kerho toiminta aktiiviseksi Järjetöpäällikkö Anna-Kaisa Valajan hienolla avustuksella. Asun perheeni kanssa puolisoni lapsuuden koti-tilaa ja tällä tilalla on ollut historian haminassa menneisyys johon on kuulunut mukaan 4h-toiminta. Joskus sanoinkin miehelleni, että taidanpa jatkaa sinun Johanna mammasi jalanjäljissä, mutta tälläkertaa itse olen se joka elävöittää kerhotoimintaa uudelleen. Mielenkiintoista nähdä miten menneisyyden elämä kohtaa nykyisyyden ja siksi lainaankin meidän  4H-blogiini kirjoittaman mieheni sedän tekstin".

"Aulis Kallio kirjoitti". Me sodanaikaista ja sen jälkeistä pula-aikaa eläneet muistamme hyvin 4H-kerhon. Kallion pihakaivolta tuunaan laskeva pelto oli meidän kasvimaamme 40-50 luvun vaihteessa. Ohjaaja kävi aika-ajoin opastamassa kasvien hoidossa, isoäitimme Johanna-mamma auttoi minkä ehti. Myös papan presut, eli tupakat kasvatettiin kerhon opastuksella".

Pomarkun kerholla on oma blogi ja voit seura meitä seuraavasta linkistä https://pomarkun4h-kerho.blogspot.com/